Inflamarea prostatei (prostatită)

O valoarea PSA mărită are drept cauză o inflamare, un cancer de prostată sau există o altă cauză?

Prostata_inflamerea-2În principiu orice bărbat afectat speră că modificarea valorii PSA (indiferent dacă este vorba de o valoare mărită sau de una oscilantă) are drept cauză numai o mică şi nu foarte semnificativă inflamare a prostatei sau o mărire a prostatei. Ultimul lucru la care ar vrea să se gândească este că are un cancer de prostată. Dar ce simptome trebuie să fie prezente pentru o inflamare a prostatei?

Simptomele inflamării prostatei (prostatita)

Mai mult de o jumătate dintre bărbaţi este afectată în decursul timpului de o inflamare a prostatei, aşa-zisa prostatită. Inflamarea cronică a prostatei este cea mai frecventă. Prostatita apare atunci când bacteriile ajung în prostată. Dacă această infecţie nu se vindecă în mod corect, dintr-o inflamare acută se poate dezvolta o acţiune cronică. În principiu se face deosebirea între o prostatită acută şi una cronică.

Inflamarea acută a prostatei

În cazul unei prostatite acute, cel mai adesea valoarea PSA este foarte ridicată, respectiv depăşeşte cu mult valoarea normală PSA. La aceasta se adaugă că markerii inflamatorii din sânge sunt deci şi ei ridicaţi. Foarte frecvent apar şi simptome cum sunt:

Simptome în cazul unei inflamări acute a prostatei

• urinare frecventă cu jet de urină redus
  • usturime la urinare
  • dureri în regiunea vezicii
  • senzaţie de presiune în zona perineului
  • senzaţie de presiune şi dureri în zona bazinului
  • febră
  • frisoane

Tratamentul unei inflamări acute a prostatei

De regulă o inflamare acută a prostatei se tratează prin administrarea de antibiotice mai multe zile la rând, aşa încât valoarea PSA să scadă din nou puternic, cel mai adesea sub valoarea normală. Şi markerii inflamatorii din sânge descresc, iar durerile cauzate de aceşti factori dispar.

Dacă nu apare niciunul dintre aceste simptome, o prostată acută poate fi practic exclusă. În acest loc se mai pune doar întrebarea dacă există: o prostată cronică, un cancer de prostată sau dacă valoarea PSA mărită are o altă cauză.

Inflamarea cronică a prostatei

În cazul inflamării cronice valoarea PSA poate fi mare, dar acest lucru nu este obligatoriu. Mulţi bărbaţi suferă de o inflamare cronică a prostatei, deşi valoarea PSA se situează între limite normale. Adesea o prostatită cronică trece neobservată. Iniţial se manifestă ca o uşoară inflamare acută a prostatei. Ceea ce înseamnă că bacteriile au ajuns în prostată, de ex. prin intermediul uretrei. Pentru că această inflamare este relativ slabă, sistemul imunitar propriu o poate combate, oprind astfel o izbucnire foarte acută a inflamaţiei. Dar din cauza faptului că inflamaţia nu dispare complet, prostata rămâne afectată de o inflamaţie permanentă, devenind, prin urmare, o prostatită cronică. Acest lucru poate avea drept consecinţă formarea locală de cicatrice în prostată. Formarea de cicatrici mai mari poate duce la o afectare a funcţiei prostatei. La fel ca la inflamarea acută a prostatei, şi la prostatita cronică pot apărea următoarele simptome:

Simptomele unei inflamări cronice a prostatei:

• senzaţie de presiune şi dureri în zona perineului şi a osului pubian
  • ejaculare dureroasă
  • dureri în regiunea vezicii
  • dureri şi arsuri la sau după urinare
  • tensiuni şi durere în regiunea inghinală
  • necesitate frecventă de a urina
  • tulburări de erecţie

Tratamentul unei inflamări cronice a prostatei

O prostatită cronică nu este uşor de tratat. Adesea se întâmplă ca şi un tratament de lungă durată cu antibiotice să nu atingă efectul scontat, respectiv regresul bolii.

Metodele convenţionale de investigaţie la urolog

O prostată cu inflamaţie acută este adesea umflată şi de aceea mărită. Prin palpare urologul poate constata dacă prostata este dureroasă. Dacă pacientul resimte dureri la palpare, iar urologul simte o prostată relativ moale, este destul de probabil că avem de-a face cu o prostatită acută. Cu ajutorul ultrasunetelor urologul poate vedea prostata umflată, care se manifestă printr-o mărire a prostatei. În acest caz problema este însă că presiunea pe prostată în acest stadiu este prea dureroasă pentru pacient. Modificările de ţesut, declanşate de inflamarea acută a prostatei, nu pot fi de regulă văzute prin examenul rectal cu ultrasunete.

Avantajele diagnosticării prostatei cu ajutorul RMN

Spre deosebire de examenul prin palpare şi de examenul rectal cu ultrasunete, cu ajutorul RMN-ului la prostată putem recunoaşte imagistic o inflamaţie, întrucât în mod normal structurile inflamate ale ţesutului se deosebesc de ţesutul sănătos. Acest examen nu se face rectal (deci nu prin intestin), fiind realizat fără dezbrăcare şi fără palpare, ceea ce este bineînţeles foarte plăcut şi nu provoacă dureri.

În principiu punerea diagnosticului este importantă, mai ales atunci când trebuie să se distingă între o inflamare cronică şi o tumoare. Căci cea mai frecventă cauză a unei valori PSA mărite la bărbaţii de vârstă medie este cancerul de prostată.

Procedura imagistică: examenul RMN la prostată

Cu ajutorul examenului RMN la prostată putem vedea care este cauza pentru care valoarea totală a PSA creşte continuu, oscilează sau rămâne constant ridicată peste valoarea normală: este vorba despre o inflamare acută sau cronică, de un carcinom de prostată sau există totuşi o altă cauză? Răspunsul la această întrebare poate fi dat cu ajutorul examenului RMN.

RMN-ul la prostată poate furniza informaţii asupra cauzei modificării valorii PSA, constituind de asemenea baza pentru următoarele etape eventual necesare. În acest fel putem identifica deja cele mai mici modificări de ţesut în prostată, separând imagistic ţesutul suspect de ţesutul sănătos. În plus se poate determina dimensiunea şi se poate verifica capsula prostatică. Şi organele şi nodulii limfatici învecinaţi pot fi reprezentaţi la această examinare.

Citiţi mai multe despre RMN la prostată

ALTA Klinik GmbH

Clinică de radiologie, urologie, medicină internă - cardiologie

Neuenkirchener Straße 97 33332 Gütersloh